Perfekt vlogljud med Sennheiser

Den här artikeln kommer inte handla om ljud-editering, utan vilka grundprodukter som behövs för att uppnå ett bra inspelningsljud för video. Det finns många bra forum för ljud-editering som är långt mer djuplodande än min artikel om mickar och hörlurar, föreslår att du besöker en av dem istället för att läsa detta och bli besviken.

Toppen! om du valt att stanna kvar för att bekanta dig med tre bra inspelningsprodukter som jag upplever tillförlitliga kamrater i videoproduktion.

Inledningsvis

Självklart finns det gott om bra produkter på marknaden utöver Sennheiser. Jag har valt Sennheiser eftersom de uppfyller mina krav på kvalitet, design och tillförlitlighet. De har en genomgående hög produktkvalitet, något som jag inte hittat hos liknande märken i samma prisklass.

Ljud en personlig upplevelse, vilket betyder att min åsikt inte är vetenskap utan bara min bedömning utifrån mitt användande och erfarenheter. Tycker du att produkterna du använder är de bästa, toppen! då har du dina referensramar, hittat dina kamrater och kanske är den här artikeln onödig för dig. Men antar att du här för att du söker annat, nytt eller vill bilda dig en bekantskap med Sennheiser.

Det kanske känns konstigt att du hittar en artikeln om Sennheiser mikrofoner i ett webzine som normalt skriver om actionsport, resor och gaming. Det är egentligen inte så konstigt, då många av oss som utövar actionsport även filmar. Därför blir artikeln naturlig att publicera här.

Varför Sennheiser

Inledningsvis vill jag säga att jag inte på något sätt är sponsrad av Sennheiser. Delar mina personliga erfarenheter för att ge dig råd som jag saknade och en input du kanske söker. Det finns självklart andra märken som ex Røde, DJI, Shure, Sony och Boya mfl som samtliga är bra på olika sätt. Själv äger jag både Boya, Shure och Røde vilka också är kompetenta mikrofoner. Skillnaden är att Sennheiser har en hel linje med bra produkter som följer studiostandard med mycket hög kvalitet, från mic till hörlurar.
Jag vet vad du tänker, det gör både Sony och Shure med, ja det stämmer, men de har inte samma urval över hela produktlinjen och personligen tycker jag inte Shure hörlurar är bra även om de har vissa mikrofoner som är toppen.

Min erfarenhet är att det är enklare att mixa ljud om samtliga produkter har samma karaktär, det har Sennheiser. Kan liknas med att filma med tre olika kameror och sedan färg-balansera dem lika. En mycket tidskrävande process som man gärna slipper. Tillika gäller regeln även ljud även om det är lite mer dynamiskt än färgmatchning.

För mig är tid allt, ofta ska produktionerna vara klara innan man börjar, det är bråttom på set, bråttom i post, det är alltid förbannat bråttom. Dålig kundplanering förvisso, ofta är det snabba puckar med lösningar som måste ske snabbt. Därför är produktkvalitet allt, vetskapen om att allt fungerar när man tar fram utrustningen är nyckeln till att rädda tid. Hur klarar utrustningen kyla, fukt och värme, tuffa tag och framför allt batteritider. Det är viktiga ingredienser att ta hänsyn till, det har jag gjort när jag bedömt produkterna från Sennheiser.

Då kör vi 🙂

Sennheiser Lavalier Wireless Kit

Ett kit om en mic, sändare och mottagare. Enheterna har inbyggda batterier som laddas med USB-C och ger 5h batteritid. Det är solida enheter och känns robusta i tjock plast. Personligen hade jag gärna sett en tunn gummiyta omsluta höljet för att minska risken att eventuellt spräcka plasten en kall vinterdag, dessutom göra den glidsäker.
Utformningen är slimmad, som ett större AA-batteri och slinker enkelt ned i fickan eller sitter stadig i bältet med medföljande clips. Tillskillnad från ex Boya mfl som har en bulkig kvadratisk utformning som inte ser bra ut i ex tighta jeans aller under tight tröja. Även obekväm i bältet, Sennheisers design slipper man allt sådant, den sitter naturligt.
Micken är en diskret liten sak med superb upptagning. Den göms enkelt i ex knappslag eller under tunnare tröjor.

Varför välja mygga
I Sverige kallas Lavalier för Mygga och är vedertagen benämning på den lilla mikrofonen som påminner om en liten mygga. Jag vet att många amatörer eller semipro inte använder mygga särskilt mycket, även om det börjar bli en bredare användning av dem de senaste åren.

Fördelarna med en mygga är många, främst; de är små, lätta att hantera och ljudbilden blir direkt och isolerad från miljöljud.
Användningsområdet är oftast intervjuer eller talking heads där de är standard. För mig är myggan ett första val att använda i alla typer av produktioner som innehåller snack. Dessutom isolerar de objektet utan att ta in störande miljöljud. Tyvärr ser jag fler använda shotgun för det här ändamålet, jag föreslår att du använder mygga, shotgun är inte rätt verktyg för ovan.

Sennheiser lavalier mic

Externa eller interna batterier
Den här modellen av Sennheiser sändare-mottagare har internt batteri som laddas med USB-C. Fördelen är att du slipper dräll med lösa batterier. Nackdelen är att du är begränsad till de femtimmar som batteriet räcker. Filmar du ute under en kall dag så minskar batteritiden och du får betydligt kortare batteritid än 5h. Räkna 15% bort vid varje -5c (typ) så har du marginal.
Externt batteri har du fördelen att närsomhelst kan byta batteri när det är dags. Det kan vara lite knivigt att ladda inbyggda batterier ute på fält och där dessutom lite mer än en timme.

Sändare och mottagare
En trådlös enhet består av främst tre delar en mic, sändare och en mottagare. Den cirkeln är koncis och bryts den dör kretsloppet. Alla tre är beroende av varandra, du kan ha världens bästa mic men usel sändare och mottagare och kvalitén blir dålig i alla fall, så även tvärt om.

De billigare modellerna tummar ofta på bra sändare och mottagare men med en ok mic (?). Därför kan de hålla priset nere, men kvalitén kommer upplevas brusig. Sennheiser är lite dyrare än konkurenterna vilket beror på att de har en högre kvalitet igenom hela cirkeln från mic till sändare och mottagare. Det finns inte en förnimmelse till brus, brusfritt är något jag mer än gärna betalar extra för, det lönar sig i längden.

Ljudkvalitén
Nu har vi pratat lite om delarna kring Sennheiser Lavalier Wireless Kit, fördelar och nackdelar. Låt oss prata om det viktigaste, ljudkvalitén. Det är delikat, personligt och starkt referens-betonat ämne. Vi kan nörda in oss rejält, det tänker inte jag göra, utan hänvisar till andra sajter med siffror och diagram. Jag kommer beröra det jag värdesätter med en bra mic och ljudkvalitet.

I små mickar är allt mindre konstruerat ex mindre membran. Vilket i sin tur sätter prägel på ljudet. Sennheiser har på något sätt lyckats göra en riktigt fin liten mic med extremt bra ljudupptagning. Nästan så man blir lite rädd eftersom micken är försvinnande liten, kan enkelt gömmas och glömmas lite här och var. Men när det handlar om att mygga ett intervjuobjekt är det exakt vad man vill ha, litet och kraftfullt.

Jag strävar alltid efter neutral ljudbild, med så lite brus som möjligt. Billigare segment lämnar ofta artefakter i ljudbilden som ställer till det i editeringen. Du spar därför mycket tid på att ha så bra kvalitet det går direkt vid inspelningen och slippa förtvivlan med att försöka förbättra dåligt ljud i edit.
Ett neutralt ljud är viktigt eftersom jag själv vill styra karaktären med så lite påverkan av utrustningen eller fabriksinställningar som möjligt. Jag vill inte att micken applicerar mer bas eller kladdar runt i olika register. Utan neutralt ska det vara för enklaste editering.

Sennheiser har extremt neutralt ljud som enkelt kan justeras i editeringen till perfekt. Dock får man tänka på att ljudet släpar efter bilden, glöm inte att klappa.

Möjligheter
Sennheiser Lavalier Wireless Kit ingår i en serie som är byggbar. Du kan addera olika tillbehör efter behov, utveckla och anpassa. Det fina med Sennheiser är att deras kit är mångkompatibla med varandra, lätta att anpassa efter behov. Vilket också anledningen till att Sennheiser alltid är mitt första val, de är aldrig begränsat utan fullt av möjligheter.

Sammantaget
Som du säkert förstått är Sennheiser mitt favoritmärke när det handlar om videoljud. Men som jag skrev; det finns andra alternativ och du måste själv bilda dig en egen uppfattning. Jag har botaniserat mellan märken både som filmare och ljudtekniker (musikproducent) och kommit fram till att olika märken har sina karaktärer och specialiteter. Om jag skulle lägga sång i studio skulle jag inte välja Sennheiser utan Neumann eftersom karaktären passar min röst bra. Det betyder inte att den passar din röst lika bra, utan vi är olika. När det handlar om videoljud är det något helt annat och handlar om tal, det ska låta naturligt, nära och varmt. Allt det lyckas Sennheiser med oavsett röstkaraktär, detta eftersom det är en neutral mic med grym upptagning och breda editeringsmöjligheter. Vill du ha en produkt att växa med, då är detta insteget till riktigt bra ljudkvalitet. Kom ihåg; bra ljud kan alltid rädda dålig videokvalitet men inte tvärt om.

Sennheiser Shotgun MKE 400


Shotgun mikrofoner och i synnerhet de små är mer eller mindre standard för de flesta vloggare och amatörer. Visst, förekommer de i större produktioner men då på bom med jätte mic. Man kan även se dem i tv-produktioner när de är ute och intervjuar ”gubben på stan” även då handhållet.

Fördelen med shotgun är att den tar upp ljud åt det hållet den pekar åt och mycket sparsamt åt sidorna. Eftersom du fäster micken i kameran gör det micken idealisk för vloggning eller filmning vid event. Dit man riktar kameran är där man vill få in ljudet. De billigare mickarna bör man inte vara längre bort än en meter från objektet medan de mer exklusiva kan man var en längre bit bort. Problemet med att vara långt ifrån objektet är att man tar in brus och miljöljud i större utsträckning än med ex en mygga.
Tank på att även om en shotgun tar upp ljudet en bit ifrån försök att alltid vara så nära objektet som möjligt.

Sennheiser MKE 400

är en smidig liten shotgun-mic med fantastisk upptagningsförmåga. Den gifter sig bra både med min Sony Ze 10 och FX3 samt mobil-kompatibel med Iphone och Android. Många underskattar styrkan i dagens Iphone men jag menar att de nya Iphones är oerhört kompetenta och med bra mick blir de kompletta för vilken vlog som helst, många gånger ger Iphone bättre resultat än kameror i lägre mellanskiktet. Har du inte råd med en videokamera, köp ex MKE 400 till din telefon och du har ett vlog-kit som kommer fungera bättre än bra.

MKE 400 är en kondensator-mic som kräver phantom-matning, vilket betyder att den kräver matning (strömförsörjning) för att fungera. Ström krävs för att förstärka ljudet vilket gör att den här typ av mic mycket kraftfullare än de som inte har matning. Du driver micken med två vanliga AAA-batterier vilka följer med i kartongen (bra där Sennheiser).

Micken är utrustad med en 3-stegs switch för känslighet som ger både flexibilitet och kontroll över mikrofonens upptagning och självklart även low-cut filter. Du kan koppla in dina lurar i 3,5 mm jacket för medlyssning. MKE 400 har även integrerat vindskydd, trots det har Sennheiser skickat med ett separat skydd att montera ovanpå. Jag brukar använda det för att skydda micken från väder och stötar även om det sabbar mickens snygga design. Men det praktiska måste gå före det kosmetiska.

Micken är rätt lätt med tanke på att det är en kondensator-mic och de väger generellt mycket mer än en klassisk mic. Bör tilläggas att de flesta shotgun-mickar är kondensator-mikrofoner och det är inget märkvärdigt för MKE 400 utan det är standard. Vikten är mer intressant, det är en lätt och nätt mikrofon som levererar kristallklart ljud.

Dock är inspelningsavståndet lite av en akilleshäl eftersom mikrofonen är kort. Perfekt för vloggning men ex intervjuer med covid-avstånd gör inte MKE 400 optimal, ens med känsligheten inställd på högsta. Man bör ha i åtanke att detta är en run and gun mick för vlog och enklare reportage. Det är ingen dedikerad intervju-mikrofon, Sennheiser har en rad andra mickar som är perfekta för det. MKE 400 är en mick du slänger på när du ska ut på event och babbla med folk, vlogga eller enbart förstärka kamerans mic. Dit du riktar kameran tar den in ljudet och du slipper kringbrus.

Tillsist
Sennheiser Shotgun MKE 400 är en mycket kompetent mikrofon som inte tar plats. Den sitter diskret slimmad på kameran utan väcka uppmärksamhet. Med en kompakt designen sätter den sig inte vägen och du kan problemfritt flytta runt kameran utan att trassla in dig i en förstor mic. MKE 400 är till för dig som filmar alldagliga ting på gatan eller i miljöer som ex event etc och för vlog, eller förstärka den inbyggda kameramicken. Det bästa är att den även passar smart phones. Ett måste för dig som vill ha en kraftfull men liten mic för enklare videouppdrag. Nackdelen är att kabeln sitter i fronten på micken och är man inte uppmärksam kan kabeln komma med i bild. Hoppas att en uppdaterad version tar hänsyn till det.

Sennheiser HD 400 Pro


Eftersom grannar eller sambos ofta stör sig när man mixar ljud. Eller som de uttryckt -man blir dum i huvudet av att höra samma sak om och om igen. Det är ljudtortyr för de som lyssnar men för oss som mixar är det nödvändigt. I studion använder jag Genelec eftersom de har neutral ljudbild utan tillägg eller konstiga kurvor.
Det är svårt att hitta något som slår den ljudkvaliteten som många upplevs som torr. Mycket beroende på att vårat naturliga ljud är manipulerat av icke naturligt. Vilket leder till att det som inte är naturligt blir det naturliga eftersom det är den ljudbilden vi är van vid.

Det är svårt att mixa ljud om man inte har rätt medhörning och dessutom mixa ljudet så det passar alla enheter. Vissa enheter boostar bas andra mid och det är omöjligt att få perfekt till alla enheter. Man måste hitta en balans mellan allt. För att göra det krävs det en neutral källa som låter teknikern justera ljudbilden istället för att ex högtalarna gör det. Därför är neutralt ljud i medlyssning viktigt.

De flesta av oss bor inte i ljudisolerade studios därför inte kan mixa utan att någon störs av det. Man måste hitta andra vägar att mixa på som inte stör grannar eller sambos. Jag märkte tidigt under mitt musikproducerande fördelarna med att mixa i lurar, de gav en närhet till ljudet som inte högtalare kunde ge. Det underlättade mycket och sparade massor med tid i edit. Men att hitta rätt lurar är svårt. De flesta lurar är inte neutrala utan anpassade efter MP3 och blåtand därför har boost i vissa frekvenser. Man vill ha så neutrala lurar som möjligt som inte ger en felaktig ljudbild. Låt oss säga att du mixar i lurar som lyfter fram basen väldigt mycket. Det betyder att när du ska mixa håller nere basen för att anpassa ljudbilden till lurarna. När sedan ditt material spelas upp i lurar som inte har boost kommer din mix låta tunn. Därför ska man alltid mixa i neutrala hörlurar.
Sennheiser HD 400 pro är neutrala.

HD 400 Pro är lätta lurar med stora omslutande kåpor. Där dina öron vilar innanför de mjukt stoppade kåporna. De håller ute miljöljudet men är inte brusreducerande . Det vill du inte ha i studiolurar eftersom det påverkar ljudet negativt då brusreduceringen är akustiskt och bygger på att enheten skicka ut ett motljud för att dämpa störnings-ljudet. Det påverkar neutraliteten i din ljudbild.


Kabeln till HD 400 är utbytbar och kommer med telfefonkabel med 6,4mm adapter-plugg eller en vanlig rak kabel med 3,5mm plugg som standard självklart passar adaptern även här. Du byter alltså ut hela kabeln och strular inte runt med adaptrar som alltid försvinner.

HD 400 Pro är utvecklade med vinklade element och en design som motverkar förvrängningar (dist) i ljudbilden. Vilket bidrar till att du även om du gillar att mixa högt så är lurarna exakta. Dock vill jag inte förespråka det utan bättre att mixa lågt och sedan vrida på för att få referens. Det är svårt att urskilja de små fragmenten om man kör full gas från start. HD 400 är perfekta för att sätta en ljudmix till färdig produktion.

Under flera år har jag använt den mindre modellen HD 250 som jag bla mixat Zara Larsson samt en rad andra dansgolvsremixer i. Men även poddat i dem, gjort dj-set i dem. De har helt enkelt varit grymma för allt som handlar om ljudhantering.
HD 400 pro har tagit steget längre men avsevärt bättre ljudåtervinning, kontroll och klarhet. Helt fantastiska att mixa i, samtidigt som mina Genelect står stumma och tittar på. Jag behöver dem inte, eller jo lite kanske. Även om jag upplever enbart fördelar med att mixa i Sennheiser HD 400 Pro hörlurar, som måste man även distanslyssna. Där kommer mina monitorer in i bilden. Då är frågan – ska man ha monitorer som liknar de som vanlisar har hemma eller ska man ha svindyra balanserade monitorer att kontroll-lyssna i. Man behöver båda (enligt mig).

För dig som är sk bedroom creator

är det tveklöst att du ska investera i riktigt bra hörlurar. Det kommer ge dig större frihet, bättre ljudproduktioner och bibehåller grannsämjan. Allt till ett lägre pris än svindyra studiomonitorer. Att investera i HD 400 är lite av en självklarhet om man ska arbeta med ljud och utvecklas, sett från mina erfarenheter är jag smått förbannad på mig själv varför jag började så sent att mixa i bra lurar.
När jag upptäckte precisionen blev det som jag upptäckt det perfekta sound hacket för bra ljudbild. Tidigare har jag använt Pioneer HDJ och även Beats by Dre men kan verkligen inte rekommendera att mixa i dem. De är absolut inte neutrala i ljudbilden även om de är fantastiska att lyssna på Spotify i.

Sett till pengar kvalitet och förmåga så är Sennheiser helt klart det mest prisvärda alternativet. Vidare kan du hitta hörlurar för 50 tusen som håller en matematisk högre kvalitet men knappast hörbar skillnad. Efter 20 år som turnerande dj, är min hörsel naturligt avtrubbad i de högre frekvenserna.
Jag vet om det här och referenslyssnar alltid till andra produktioner som jag tycker låter bra och jämför. På det sättet kan jag kringgå eventuella avtrubbningar i hörseln och få ett begrepp om hur min produktion låter i samma källa.

Återigen neutralitet i ljudet är därför superviktigt för rättvis bedömning. Ljud är en vetenskap men också en upplevelse. Det handlar många gånger om att gå på känsla för att hitta dynamik. Har du satt den känslan och funnit dynamiken i Sennheiser HD 400 då är det en oklanderligt tight mix och du kan med gått samvete skicka produktionen till mastring, eller om det handlar om video luta dig tillbaka och njuta. Du kan vara säker på att det kommer låta bra oavsett vad din betraktare lyssnar i.

Sammantaget
Sennheiser HD 400 Pro är en hörlur för dig som seriöst vill mixa dina ljudproduktioner eller videoljud till proffskvalitet. De kommer spara dig mycket tid i mix eftersom du inte behöver kompensera ljudet för att matcha hörluren utan det som låter bra i HD 400 PRO låter bra överallt. Du kan känna dig trygg med att ditt material som lämnar din studio kommer låta bra även utanför din studio.
För dig som arbetar i en ministudio i sovrummet är det oumbärligt med bra hörlurar. Du kan mixa videomusiken ostörd och helt utan att göra någon annan, bara koncentrera dig på bekymmerslöst skapande. Du har full kontroll på alla nivåer och frekvenser pga Sennheiser 400HD Pro träffsäkerhet och neutralitet. Kvalitén och designen är enastående och som jag tidigare skrev; jag har använd HD 250 sedan 2014 i både studio och på turné, de har alltid levererat.
Det här är min åsikt och jag föreslår att du testar olika lurar för bästa referens som passar dig. Vi är alla olika, men grundregeln – Sträva efter neutralitet. Det är tråkigt nödvändigt men formbart till briljans.

Text/Bild Leon Grimaldi