Kawasaki ZZR 1400

0

Kawasaki ZZR 1400

 

zzr--227w
zzr--231w

Komfort, snabbhet och styrka är något som har präglat denna maskin. I början på 2000-talet så droppade Susuki sin Hayabusa. – Jag var inte sen att köpa en. Man ville ju ha en värsting. Jag tog den Europa runt snabbt och smidigt. Jag uppskattade styrkan i den även om jag trots mina modifieringar tyckte att axet var lite trist, men den hade styrkan. Kawasaki var en av de som sattes under press  för att spöa upp denna maskin. (klicka på bild för film)

Kawa vill alltid vara värst, vid den här tiden hade de sin ZX12 som var en slags sport tourer. När den kom så var den så klart värst i sin klass . ZX12 var absolut ingen dålig hoj inte för stor inte för liten, en pigg och glad hoj, med mer sportkänsla än busen. Trots det så var busen  större, starkare och den snabbaste sport touren man kunde köpa.. Det stack i ögonen på Kawa och tog problemet till ritbordet. Efter en del bakandes och tänkande  plockade fram ZZR 1400. En kraft full tourer med sportkänsla, trots sin långa hjulbas är det inte som att köra en buss.  Man har lagt ner tid på att konstruera en körställning som är byggd för att åka Europa runt minst tre gånger.  Jag är 180cm och väger 90kg. Jag sitter som en ostkrok på många hojar men här är bekvämlighet ett faktum och man har byggt formen efter full vuxna män. Bottenvridet känns något klenare än Busen men fortfarande en starkhoj som är byggd för att ta dig snabbt fram. Kåporna skyddar verkligt bra både ifrån regn och vind. Jag körde 10 mil i regn och var endast våt om axlarna och snustorr kring benen.  En detalj som jag tycker är viktig eftersom regnar är något som vi tvåhjulsburna hatar. ZZR är välballanserad och ligger som en spjut. Inte ens i kraftigt blåsväder rubbar den sig. Man vet inte om det går i 150 eller 250 så säker känns den att köra. ABS är standard. Jag både gillar det och samtidigt inte beroende på vad man ska göra. Under mina 17 år som aktiv hojförare så har jag i stort aldrig låst hjulen vid inbromsning. En gång som jag minns då en älg rusade ut framför mig. Lyckligtvis slutade det bra, även utan ABS. För det säger jag inte att det är onödigt bara att jag inte är van vid det, i synnerhet inte när man kör på bana. ABS är bra för den kanske mer ovane föraren och räddar säkert några liv kring våra vägar.
På småvägar tar den sig fram på ett enkelt sätt. Kan kännas något tung om det är riktigt tighta kurvor. Det är priset man får betala med den långa hjulbasen. Som har sina komfortabla fördelar på de stora vägarna där ZZR 1400 gör sig bäst.
Förbrukningen vid vanlig motorvägskörning ligger runt 0,6l (130km/h). Är du vild på gasen så kan du lätt komma up i 0,8 l. Vid skjuts så påverkade de knappt förbrukningen, vilket vittnar om en stark hoj. Om du sfår för dig att smälla på packväskor, så skulle förbrukningen förmodligen vara den samma.
Att skruva med ZZR 1400 gör man inte. Det är nästan ett rent helvete. Enklare saker som att göra rent luftfilter och byta olja kan du klara av. Men att byta tändstift eller liknande åtgärder, glöm det!. Det är trångt så in i h**vete. Klart att det går om du har små japan fingrar. Men jag avråder -lämna in!. Man får hjärnsläpp och utbrott innan man får sakerna på plats. Men med Kawa skruvar man inte, den kör man, som de brukar säga.
Nypris för denna maskin är 150 tusen du kan få tag på hyfsade 08´or för runt 100-110 tusen beroende på utförande. När man kommit ner till den prisklassen så är det helt klart prisvärt att skaffa en ZZR 1400. Du får en hoj som är en komfortabel långmilare med sportkänsla. Körglädjen är stor och så även känslan.

Foto/Text Leon Grimaldi

För mer info besök www.kawasaki.se

No comments