Evoc Traveller Pro 125 är resväskan för cyklisten som behöver rejäl plats för hjälmar, skydd, skor, tröjor och byxor. Oftast ligger allt i utslängt i ett stort klädpussel över hotellgolvet efter ca 3 min entré. Sån är jag, eller egentligen inte?! Utan är ganska noggrann med min packning, eftersom jag både måste ha koll på cykelprylar och kamerautrustning. Har jag inte det hyffsad koll, glömmer jag hälften hemma, (ja, det har hänt). Det är inte på något sätt enkelt att hålla i visuell-ordning som behagar ögonen och egot samtidigt. Ordning är inte samma sak som ex vikta kläder, utan att faktiskt hitta det man söker. Att kombinera de båda är det absolut bästa, men det är svårt, mycket svårt.
Låt oss tala i klarspråk, jag har stor pack med detaljer och produkter som kanske de flesta inte har med sig, i vartfall inte samtidigt. Det har jag!
När jag reser är det ett släptåg som dras igenom städer och flygplatser bestående av bikebag, resväska, kameraväska och handbagage. Att resa med flyg är det värsta på många sätt. Dels för att människovärdet på Arlanda är som bortblåst i samma stund man kliver innanför dörren. Det samma gäller logistik, hantering och tillgänglighet. Som du förstår avskyr jag cirkusen innan jag kliver på ett flyg. Dels för att min pack bryter deras vanliga rutiner och ordning följt av illmarigt ifrågasättande. Jag skulle kunna dra flera stories om Arlanda och deras personal än vad du har tid att lyssna på , så jag struntar i det.
Länge har min Samsonite modell i karbon varit min reskompis, vi har nog varit i över 30 länder ihop. Den har fungerat bra, den har hållit min kläder på plats, det var väl typ allt. Den svindyra väskan på 90 liter är som en liten container på hjul. Du öppnar den, två stora gap på vardera sida, där du kan lägga(läs slänga) dina kläder. Upplägget har alltid resulterat i kaos.
Hur intelligent jag än packar så är det alltid tröjan underst som ska fram till middagen och därmed dödar ordningen i loppet av ett klädryck. Det här har varit huvudvärk, inte bara för mig, utan även för mina rumskamrater då min pack långsamt äter upp rummet.
Minns en gång i New York när den gulliga tanten som städade rummen på hotellet vek mina kläder och la en lapp med recensionen ” Folding is not your thing, right?” jag tackade för observationen, lämnade 20 dollar i dricks och checkade ut.
Med det sagt, att hitta en väska har varit svårt, mycket svårt. Dels vill jag ha separat fack att lägga ex skor, handskar goggles och skydd i. Det är viktigt att kunna separera de här prylarna och undvika blandning med ex finskjortan. Cykelkläder blir ”äckliga” efter en vecka av cykling i skog och slopes.
Det ska vara bra drag!
Det man gör mest med sin resväska förutom förvaring är att dra den. Därför är hjul viktigt, en detalj som många väskor missar helt. De allra flesta har självklart hjul, men det är stenhårda små hjul, känner av varje gruskorn och låter som mordors helvetesportar när de studsar över kullersten och grus. Det ska rulla nästan friktionsfritt men man hittar sällan väskor som gör det.
Minns att jag en gång bytte ut hjulen på min lågpris-väska mot mina skatehjul, ett par Slime Balls från Santa. Rullade bättre än något annat jag testat. Tydligen var det för mycket bling, det lockade någon på flygplatsen som skruvade bort dem.
Det bästa är stora mjuka hjul, som de som sitter på mina inlines, helst abec 12 lager för bästa rull.
Handtag och teleskophandtag är en detalj som måste hålla. Har du någon gång slitit tag i sidohandtaget och krasch..hela väska åker upp, och kläderna sprids över golvet på flygplatsen, underkläder, intim-artiklar och annat blir helt plötsligt en sevärdhet för entusiastiska turister. Det är inte roligt. Det här gäller även teleskophandtaget. Hur många gånger har du lyft hela din väska i det stackars handtaget, för många gånger vågar jag gissa.
Livet på flygplatsen är lite av livets hårda skola för resväskor, eller tortyrkammare om du så vill. Här slängs de runt, tappas, körs över och försvinner spårlöst. Visst låter det som behandlingen i något obskyrt fångläger i oklar nation. Det är det också, så här har väskan det efter du varsamt checkat in din älskling. Du behöver därför en väska som som stenhårt klarar av den fysiska nedbrytning i något jag vill kalla väskornas fångläger. Till och med min Samsonite karbon har blivit skadad i sitt hårda skal. Ja, de jävlarna körde över den.
För att beskriva kortfattat; Vad jag försöker säga är att jag vill ha kvalitet åt alla håll.
Den stora frågan; Finns det något som kan leva upp till det här? Ja, det gör det faktiskt!
Lösningen på alla mina problem med usel pack, klädhögar som våldtar hotellrum, skitiga skor på Hugo Boss Skjortan. Lätt rullande, rymlig och inte för tung väska heter Evoc World Traveller 125
Evoc är ett företag med lång kultur och erfarenhet att göra väskor till krävande folk, ni vet fölk som du och jag som älskar actionsport, skidsport och cykling. De är lyhörda drivna och moderna. Deras design utgår alltid från behov i fusion med stylish design. De ställde frågan till sina användare, vad skulle ni uppskatta med en bra resväska. Utifrån den blue print tillverkade Evoc World Traveller 125L.
Hjul är allt
Som jag skrev tidigare bär man inte väskan lika ofta som man rullar den. Därför måste hjulen vara av toppkvalitet. Evoc har installerad samma hjulset som sitter på deras Bike Bag Traveller Pro. Det vill säga; stora mjuka hjul, som rullar över grusig asfalt likt en skridsko på blank is. Det är en fröjd att ljudlöst dra den över ex kullersten som min stad älskar att installera överallt. Samma stad som avskyr att vakna upp av mitt knack, knack rrrr -ljud!! när jag släpar min Samsonite över sten i min jakt på tidig buss pga sedvanlig okristet tidiga incheck. Evoc har helt fattat grejen med bra hjul. Dock är det bara två hjul i bakkant på väskan till skillnad mot Samsonite. Något jag gillade med Samsonite var att man kunde rulla den upprätt och inte bara i släp. Släp är inte alltid bra, särskilt inte på köttstationen (förlåt flygplatsen Arlanda), där folk står packade likt djur på sin sista resa. Vid sådana platser är det bra med stående rullfunktion. Men antar att på grund av viktproblemet när man flyger kan de inte göra en väska hur tung som helst. 4,2kg är väskans torrvikt sätter du på 2 hjul till blir det närmare fem och då är det lite väl tungt. (ren spekulation)
Handtag och Case
Vad är case? hittade precis på ordet i sammanhanget, lät bra. Det jag menar är det yttre skal, dvs omslaget till väskan. Ett tjockt behandlat canvastyg på framsida och långsidor, baksidan är hårdplast som leder topphandtaget teleskopskaft på insidan. Väskan är försedd med två kraftiga band att dra runt väskan, i stabiliserande syfte. Det löper två kraftiga band på utsidan av väskan. Ett av banden håller tydligt ihop väskan för att slippa pinsamma öppningar vid bagagebandet. Det andra bandet känns mer som kosmetika än funktion. Vadderade breda lasthandtag i topp och sida, i botten har väskan ett kraftigt plasthandtag för stadigt grepp för att enkelt lasta in den ex i bilen. Två yttre fack sk simple reach pockets. Ena facket är stort, rymmer en dunjacka. Det övre är mindre och rymmer essentiella saker typ snickers, handskar etc.
Insida
Kanske det viktigaste, som jag inledningsvis skrev krävs det en speciell ordning för att lyckas med packen. Evoc har återigen lyssnat, tagit in, och designat. World Traveller 125 har två ingångar. En i toppen och en stor i mitten. Egentligen leder ingångarna till samma utrymme. Men väskan är byggd med skiljeväggar, perfekt anpassade för goggles, skor, skydd etc. Du kan ta bort skiljeväggarna och få full yta, (och sabba hela idén med design och funktion). Skiljeväggarna är nödvändiga för ordning och det grundläggande med hela väskans idé. Du packar efter tycke och smak. Du kan se videon nedan hur jag gjorde. Jag rullade allt i något som kallas army roll. Ett utsökt sätt att spara yta, samtidigt ha perfekt ordning. (Tar det tid att göra rolls, ja det gör det, förbannad tid, Är det värt det, ja!)
Väskan är så rymlig att jag till och med fick plats med min dh-hjälm i väskan!! Checkar in min cykelpack för sju dagar på dryga 14kg. Personligt bästa!
På Hotellet
Där slänger jag upp väskan och kastar runt allt..ja förr i tiden så. Numera ställer jag väskan på högkant, resväskan förvandlas till en perfekt garderob. Med mina pretentiösa klädrullar ser jag exakt vad som är vad och inget dras ut på golvet.
Mr Chaos har blivit Mr Order och allt handlade om rätt väska för ändamålet. Nyckeln till att göra resan till ett nöje är kortfattat en riktigt bra väska.
Sammantaget
Evoc World Traveller 125 är en väska som uppfyller alla de krav actionfolk har för en organiserad packning. World Traveller har tänkt på detaljerna, kvalitén och utförandet för att göra din resa lite enklare och bekvämare. Att ha fack för varje lös pryl som ex goggles och skor är fantastiskt bra. Tidigare packade jag sak i sak..dvs goggles och handskar i hjälmen. Strumpor fyllde jag skorna med, skydden la jag runt hjälmen för att skydda den. Skitiga skor i plastpåse bland de rena kläderna. Som du hör, omständigt så att det stör. Evoc har räddat mina resor hela sommaren, med ordning men även med logistisk bekvämlighet. Det är enkelt att dra World Traveller igenom flygplatser, transit, till bussar och tåg, taxi till hotell. Det som tidigare var ett helvete har blivit kul, t om army rolls har blivit meningsfullt och tidsödslande positivt, jag rullar allt numera. Behöver du en resväska, där dina krav möts, kolla in Evoc World Traveller 125, en resväska för actionsport.
Text / Photo Iam Leon
Evoc World Traveller 125: https://www.evocsports.com/WORLD-TRAVELLER-125/401215100