Under tre år har 150 personer vid The Creative Assembly utvecklat Alien Isolation för Segas räkning. Ryktena har varit många kring spelet och åsikterna grundade på grundlös fakta har varit tämligen negativa och ifrågasättande.
Det som har fått många att vara tveksamma är att huvudkaraktären är helt obeväpnad. I en skjutgalen spelvärld är det ett ganska vågat grepp även om det inte är första gången som det händer. Nu är detta en sanning med modifikation och inte helt sant utan du kommer visst ha vapen men väldigt begränsat, du kommer tex kunna bygga brandbomber etc. Men du kan glömma rediga raketgevär eller liknande.
Personligen såg jag spelet som en intressant utmanare på en vapenglad marknad och var därför spänd på resultatet. CA hade givit mig 30 minuter att provspela demon och var övertygande om att endast 30 min skulle frälsa mig.
Spelet bygger på filmen Alien fast 15 år framåt i tiden. Du är Ellen Ripley’s dotter Amanda som bokstavligen kört fast i en den kaotiska rymdbasen och jagad av det klassiskt dreglande alienmonstret.
Demot börjar mitt i spelet så jag har ingen aning om hur äventyret börjar än mindre hur det slutar. Jag spelade exakt samma bana som du kan se i videon nedan.
Alien Isolation är en mörk historia, döda androidkroppar ligger sönderslitna längs korridorerna, doften av död är övertydlig, ljuddesignen är imponerade och står för helheten och understryker den hisnande skräckkänslan. Man har arbetat mycket med gradienten mellan mörker och ljus. På nolltid går det från totalt mörker till explosionsartat ljus, en fängslande lek med det oväntade, perfekt sammansatt för att skrämma livet ur dig. Och de lyckas med det, man far upp ur stolen varje gång monstret borrar en tentakel igenom dig, fast man vet att den hela tiden finns där, närvarande man hör honom svepa förbi.
Du undrar säkert om det inte blir tråkigt att inte använda vapen, och bara skjuta av den jäveln? Svaret är enkelt, nej! Och jo så kan det vara men då blir spelet poänglöst inte sant? Du har fullt upp ändå med att hålla dig undan och lösa uppdrag. Din viktigaste tillhörighet är rörelsedetektorn i fickformat. Med den lokaliserar du var monstret är och hur han rör sig. Tro nu inte att det är enkelt att ha koll på honom, han är snabb och smart. Springer du, hör han dig, tänder du ficklampan, ser han dig, andas du för högt känner han dig.
Det blir en tydlig kurragömmalek, där du kan gömma dig i lådor, skåp och under bord, men du är inte säker bara för att du står livrädd i något skrymsle. Han kan se dig även där, om du andas för högt så är du så gott som död. Monstret är i allra högsta grad smart, den dyker inte alltid upp på samma ställe och hela dess rörelsemönster är slumpartat och oberäknat överraskande.
Amanda är inte ensam ombord, löpande i spelet får hon order via radion av en mänsklig röst. Dock kunde den rösten likväl vara en android. Hur det var med den saken ville CA inte avslöja då man hänvisade till spoiler.
Räckte mina 30 minuter för att frälsa mig? – Ja, detta är ett topp-5-spel, en all inclusive resa där du bör ha bra nerver för att klara dig igenom äventyret. Beträffande ett tillsynes kurragömma-spel så vill CA vara tydliga med att varje nivå av spelet skiljer sig från varandra och att inte alla nivåer handlar om kurragömma utan det finns en rad andra variationer på vägen, Alien Isolation är ett dynamiskt och smart äventyr. Spelet släpps under november 2014. Det råder ingen tvekan om att detta kan bli ett av årets bästa spel. Välgjort och fängslande på alla vis och har de ingredienser som alla skräckälskare kan önska sig.
Text : Leon Grimaldi