ZX-10R Ninja
– Stans snyggaste åk-
foto/text leon grimaldi
Lika mycket som jag har svårt att acceptera den vitt pärlemo lackade street monstret älskar jag den. Att en race hoj från Kawa skall vara grön är mer eller mindre praxis. Lite av en respektlöshet att lacka den vit kan man tycka. Men den vita färgen är fantastiskt snygg i synnerhet i solljus. Man pratar om kärlek vid första ögonkastet och mitt möte med nya Zx-10R är en definition på det.
Saker har förändrats. Man ville skapa en extrem super hoj med alla det fördelar som Banracehojarna har kontra street för vanligt folk. Resultatet blev detta monster till hoj. Min fråga är fortfarande – När ska man växla. Den drar hela vägen upp till 13000 varv!!. Kanske något seg i botten, men när väl mellanregistret finner sin plats så är det som att åka en raket, den suger tag och man kan nätt och jämt sitta kvar. Bromsarna är grymma och arbetar utan problem i de mest komplicerade situationer. Mycket välbalanserad i jämförelse med de äldre modellerna som kunde kännas något svajiga. Nu får man arbeta för att trycka hojen ur kurvorna då den sitter fast i asfalten lika stabilt som en lyktstolpe. Zx-10R är en nätt liten hoj som sig bör i denna klass och du ska inte vara för stor för att få plats på den. Jag väger 90kg och det är gränsfall att jag får plats bakom kåpor när jag försöker göra mig så liten som möjligt.
Om jag skall jämföra denna Zx-10R med någon annan i sin klass så ligger nog Suzukis GSX 1000R närmast. Men jag känner att helhets intrycket på Zx-10R gör detta till en mer bekväm hoj. Dock vill jag påstå att det är svårt även för den mest vane föraren att mästra denna maskin fullt ut. Det är nog ytterst få i världen som klarar det om man inte heter Rossi. Vill man skina och vara snabbast vid stoppljusen så är Zx-10R en maskin som kommer ge dig ståpäls och pirr i magen. Du bli kär hur mycket du än försöker låta bli. För 144 000kr blir hon din och du kommer älska din lilla Ninja tills du spricker. Jag gjorde det och det blödde inom mig när testtiden var över. Ta dig ner till närmaste kawabutik och provåk. Se till att ha pengar med dig du kommer inte att ”gå hem”..
Fakta
Motor, typ / antal cylindrar Vätskekyld, 4-takts, rak, 4-cylindrig
Cylindervolym cm³ 998 cm3 Borrning x slag 76,0 x 55,0 mm
Kompressionsförhållande 12,9:1
Ventilsystem DOHC, 16 ventiler
Effekt kW 138,3 kW {188 hk} / 12 500 v/min
Maxeffekt med Ram Air 147,1 kW {200 hk} / 12 500 v/min
Vridmoment Nm 113 N•m {11,5 kgf•m} / 8 700 v/min
Bränslesystem Bränsleinsprutning: φ43 mm x 4 (Keihin)
Tändsystem Digital elektronisk
Startsystem Elektrisk startmotor
Smörjning Tvångssmord, halvtorr sump
Kraftöverföring 6-växlad, retur
Slutväxel Sluten kedja Primärväxel 1,611 (87/54)
Växlar: 1:an 2,600 (39/15) Växlar: 2:an 2,053 (39/19) Växlar: 3:an 1,737 (33/19) Växlar: 4:an 1,550 (31/20) Växlar: 5:an 1,400 (28/20) Växlar: 6:an 1,304 (30/23) Slutväxel 2,412 (41/17)
Koppling Våt, flerskivig, manuell
Ram Ramstomme/dubbla rör, aluminium
(Pressad/formgjuten kompositram)
Gaffellutning/försprång 25.5° / 110 mm
Fjädring fram 43 mm DLC-belagd inverterad gaffel, returdämpning och kompressionsdämpning, justerbar fjäderförspänning och top-out fjädrar
Fjädring bak Bottom-Link Uni-Trak med gasstötdämpare och top-out fjädrar.
Kompressionsdämpning: Steglös, dubbla områden (hög/låg hastighet).
Returdämpning: Steglös.
Fjäderförspänning: Fullt justerbar
Fjädringsväg fram 120 mm
Fjädringsväg bak 125 mm
Däck fram 120/70ZR17M/C (58 W) Däck bak 190/55ZR17M/C (75 W)
Bromsar, fram Dubbla semiflytande 310mm bladformiga skivor, 10-bultad aluminium centrering
Bromsok: Dubbla radiellt monterade 4-kolvsok (aluminium).
Bromsar, bak Enkel 220 mm bladformad bromsskiva.
Bromsok: Single-bore pin-slide, aluminiumkolv. Styrutslag, vänster/höger 27° / 27° Emballagestorlek (L x B x H) 2 110 mm x 710 mm x 1 135 mm Axelavstånd 1 415 mm Markfrigång 125 mm Sitthöjd 830 mm Bränsletank 17 litres Tjänstevikt 208 kg
No comments