Trek har i dagarna presenterat sin nya Session 29”. Inte så förvånande följer de tillsammans med övriga tillverkare trenden med större hjul och snabbare cykel även in i downhill-segmentet.
Man kunde se Gee Arthon köra med en prototyp av Session 29” i Brittish Downhill Series i Fort William 2016. I årets Fort William placerade sig Greg Minaar och Jack Moir på 1:a respektive andra plats på sina 29″. Det kunde likväl varit 1,2 och tre med 29″ eftersom Luca Shaw hade oturen att köra ur och låg väldigt bra till fram till oturen. Hur mycket man än ogillar det, kan man bekräfta att förändringen är här och den heter 29″ i DH.
Att diskutera hjulstorlek är därför delikat, ett minfält att ge sig ut på. Eller som Garry Fisher sa till mig – Cyklister är så cementerade att de skadar sig själva. Så kan det vara, för de som vågade vann också.
Steget från 26” till 27,5” var för några år sedan revolutionerande. Man pratade om bättre kontroll och högre hastighet vilket naturligtvis stämde. Men hatet mot det nya var stort i forumen, slagord som 26” forever ekade högt utan att någon egentligen provat 27,5”.
Nämner man 26” idag tittar folket på dig som om du var från stenåldern. Nu är diskussionen återigen högljudd i samma forum under exakt samma manér. 29” är helt onödigt, det är inte lekfullt nog. Det är klumpigt, tungt etc. De flesta som klagar har aldrig ens provat 29” det ligger utanför deras komfortzon. Likt sura farbröder skriks det åt förändringen som om det vore något negativt eller farligt att ta saker framåt och forma utveckling.
Behövs 29” i DH
29” i DH kunde ha skett redan för flera år sedan, men marknaden var inte mogen då. Därför är det ingen tillfällighet att de stora tillverkarna levererar 29” för DH nästan samtidigt. Jag vet inte om marknaden är redo för 29” för DH ännu, man kan inte vänta längre heller, utan det är nu som det gäller om man verkligen vill ta saker vidare.
Blir 29” en ny standard måste flera tävlingsbanor anpassas efter det och det medför rejäla ombyggnader för vissa banor. Naturligtvis både på gott och ont men i det stora hela tror jag det kommer bli en intressant utveckling.
Mitt första intryck är att man måste ha två cyklar om man köper en 29” dvs en 27,5” också, i vart fall om man tävlar. Jag har svårt att se 29” i dagsläget skulle passa in överallt. Då allt beror på vilken typ av bana som ska köras och självklart spelar körstil in.
29” kan upplevas klumpig på tajta banor där 27,5 är mycket mer fördelaktigt. Även om 29” rullar fortare så kan de stora hjulen medföra tidsförlust då man tvingas tråckla sig igenom trånga stökiga partier. Detta sagt utan att provcyklat utan bara min känsla som bygger på mina enduro-erfarenheter. Men kan i stort ta gift på att 27,5” är mer lekfull cykel där 29” mer kan liknas vid en Stormtrooper utför snabba stökpartier.
Oavsett vilket är det kul med nya grepp och vi kan nog alla vara överens om att det kommer bli kul att se hur den presterar i WC med Arthon bakom styret.
Utan för vida spekulationer kan det nog hända att även Slash får en 29” under 2018 eftersom man vågat ta steget in i DH med 29” så finns det inget som talar emot den tesen, om inte Trek bestämmer sig för att döda Slash-eran helt vilket skulle vara högst otroligt. I slutet av augusti brukar de modellerna dyka upp.
Min uppfattning
Produktutveckling är härligt, en doft av nytt. Jag älskar när saker knuffas framåt. Ibland kanske det inte alltid blir bättre men förändring skapar möjligheter till utveckling. Man måste förstå kretsloppet kring produktutveckling , grundstenen till varför människan uppfann hjulet från början. Därför tycker jag att 29” är ett viktigt steg framåt med nya möjligheter och bjuder in till utvecklad körstil med större utmaningar och grepp. DH är lite av MTB´s Formel1, ska nymodigheter hända någonstans så är det här. Det är i DH det extrema utmanar framtiden, 29” blir därför helt naturligt i den värld vi kallar framtid.
Mer info här TREK SESSION
Text: Leon Grimaldi