Cyklar du fatbike, enduro, dh eller el-mtb har du säkert lagt märke till att cykelställen ofta är för små. De klarar inte hjulbredden eller vikten. Thule VeloSpace XT3 är cykelstället ämnat för stora cyklar. Vi testade deras flaggskepp för att se om det lever upp till förväntningarna.
De flesta tänker inte på att mtb-hjulen ofta är bredare och större än vad som tidigare varit konstruktionsstandard för cykelställ och vissa modeller är kvar i 26” när samtiden är 29” hjul. Det är lätt att man köper fel, bara för att det står mountainbike på kartongen betyder det inte att det passar just din cykel.
Med en djungel av modeller och tillverkare samt prisklasser att välja mellan är det inte lätt att hitta rätt. Informationen är knapphändig, vad behöver man och vad behöver man inte. Det framgår Mountainbike (MTB) med stora bokstäver i produktbeskrivningen, de kunde likväl bara skrivit ”cykel” på informationen. MTB är inte på något sätt specifikt, passar dina hjul eller ram tex. Kanske gör de det och Thule VeloSpace XT3 är inte för dig utan du klarar dig med en mindre modell. Cyklar du 29” enduro eller el-mtb så passar det vanliga stället med största sannolikhet inte. Du kan glömma Biltema och Jula i det här sammanhanget. Har du en cykel i den högre klassen, är det inte läge att leta billigt, du ska leta efter ett bra cykelställ du kan lita på. Det är din transportförsäkring.
Thule är inte billigast i klassen inte heller deras mål utan att producera de mest pålitliga cykelställen du kan köpa. VeloSpace är deras flaggskepp och finns i flera utföranden i mitt fall är det för tre cyklar finns även för två och fyra. VeloSpace passar alla typer av cyklar inte bara XL-cyklar men kan vara lite overkill om du endast ska köra runt med ungarnas 20” cyklar.
Montering
Under mina försök att pressa in den massiva klumpen till kartong i min kombi funderade jag – Var detta verkligen rätt cykelställ. Det var det!
Efter febril unboxing möttes jag av en handfull delar; en insexnyckel och en rejäl bottenplatta med monterade hjulfästen i aluminium, två bultar för bågen till de låsbara ramfästena. Fem minuter senare är monteringen klar och redo för placering på dragkroken.
Thule XT3 är precis som sina andra cykelställ i den här klassen ihopfällbara. Det gör dem lite enklare att förvara och transportera.
Igenom ett stadigt grepp över hjulfästena lyfter man cykelstället som en resväska. Trots sin dominanta storlek är det ingen brottningsmatch att bära XT3 till bilen. Cykelstället kan man montera ensam, tanken är att det så man ska göra, det går så mycket enklare att vara två eftersom det väger 20kg. Det viktigt är att stället monteras rakt annars finns det risk för slagsida och förlorad cykel om man har otur. Det nya monteringssystemet är mycket bättre och stabilare än tidigare. Dock är det lite pill med att få det rakt i alla vinklar. Ett litet vattenpass hade varit toppen att installera i uppdaterad modell.
XT3 är fällbart och gör det enkelt att plocka i skuffen med stället på kroken. Du fäller ned det med en knapp i fronten och fäller upp det igenom att lyfta det lite underkant. Det går enkelt trots fullastad enhet. Första gångerna fäller man det nervöst, efter ett par gånger inser man att det inte är några problem.
Lastning
På Thule XT3 placerar jag en Specialized Levo Turbo , Enduro 29” och en Gravel. Tre cyklar olika stora med olika funktion.
Tyngsta cykeln innerst och lättaste ytterst. Samtliga cyklar passar utmärkt i hjulfästena där hjulen spänns fast fixerat. Du kan behålla pedalerna på, personligen föredrar jag att ta bort dem for att undvika onödiga repor på karbon ramen.
Nu till de viktiga, spännarmarna för ramen. De är märkligt krångliga att få rätt. Det tar ett tag att organisera dem i rätt längd, ordning och plats på bågen. Det är ett irriterat pusslande som pågår en stund innan allt har hittat sin plats. När cyklarna är på plats så sitter de stenhårt. Klorna som håller fast ramen är klädda med tjockt gummi. Du behöver inte ha extra skydd som vid de tidigare varianterna. Ramen blir inte skadad av fästena så ingen oro. Vill du slippa gummiskav, sätt en liten trasa i klorna så är problemet löst.
Transport
Cyklarna står stadigt och stabilt under transport oavsett underlag. Jag upplevde inga krängningar eller i övrigt konstiga rörelser i cykelstället. Utan lasten står stabilt på plats, precis som man förväntar sig av ett kraftigt byggt cykelställ som Thule VeloSpace XT3 är.
Säkerhet
Thule VeloSpace XT3 upplevs som ett pålitligt cykelställ med flera säkerhetsåtgärder. Lås till kulfästet och lås till samtliga fästen. Vill man försäkra sig ytterligare kan man förankra cyklarna med en extra låsvajer igenom ramarna. Som regel bör man aldrig lämna cyklarna utan uppsyn på cykelstället. Även om det är låst. Tjuven vet hur man får upp låsen, det enda låsen gör är att fördröja processen och säkra lasten. Det gäller stället i övrigt som även det är stöldbegärligt. Trots kullås är det enkelt att få upp, plocka hellre bort cykelstället när du inte använder det. Låsen fungerar mer som transportsäkerhet och är inte godkända lås.
Kvalitet
VeloSpace är en modell med en rad förbättringar mot tidigare modeller som ex hjulfästen i aluminium, spännfästen till hjulen i hårdplast. Tidigare var det plast fästen och nylonband. Det låsbara handtaget för montering på dragkrogen är kraftig. Föregångaren skruvade man fast i dragkroken med något som liknade en stor vingmutter, det fungerade hyfsat, nya systemet är enklare, mer fixerat och stabilt.
Mitt första intryck är genuint med noga materialval. Finslipade lösningarna från montering till installation. Kvalitet väger, det gör det här stället närmare bestämt ca 20kg, signifikant mer än de äldre 900 modellerna. Dock får man inte glömma att Thule VeloSpace XT3 är ett cykelställ i Thules finare klass. Det är mycket kraftigare byggt mot de billigare modellerna därför tyngre. Vikten är inget direkt problem annat än vid montering. När man försöker balansera rätt vinkel med en hand och dra åt fästet samtidigt med den andra.
Slutligen
VeloSpace XT3 kostar ca 7000kr ordinarie pris. Det du kan fundera över är behovet av hög lastvikt med obegränsad cykelstorlek. Prisskillnaden är liten mellan modellen under (ca 1000kr), men i utförande och begränsning rätt stor skillnad. Vilket gör att tumma på den tusenlappen kan bli aningen dumsnålt.
Vidare är kulfäste det absoluta för mig. Takfäste kan fungera till racer men inte mtb. Det är jobbigt att montera de tunga el-cyklarna på taket och man glömmer bort dem. Som när man kör Drive Thru och inser att man precis slagit sönder cykeln i deras höjdskydd.
Thule VeloSpace XT3 är bästa alternativet för dig med större mountainbike, det finns egentligen inget annat alternativ. Thule har inte snålat på kvaliteten utan det är gediget byggt från fäste till ram. Inget är lämnat åt slumpen och förmodligen räcker XT3 livet ut.
Det är lite otympligt att förvara trots att det är ihopfällbart, det är tyvärr något man får leva med om man ska ha ett cykelställ som håller.
Främsta nackdelen med XT3 är att det saknas extra låsfäste för externt lås. Hade varit toppen att kunna låsa stället i lastringen på bilen. Men även lösning för att låsa fast cyklarna eftersom det inbyggda systemet kan betraktas mer som en transportsäkerhet än stöldsäkert. Nu drar jag låsvajern runt cyklarna och fäster det i bilen. Inte snyggt men det fungerar.
VeloSpace har sina små brister men är helt klart en prominent vidareutveckling av sina gamla ställ ex 900-serien som var lite ranglig för mtb.
När jag sätter bedömning brukar jag utgå från 70%-principen, om 70% är bra är det väl godkänt 90% bra, är super. Thule VeloSpace XT3 är inte perfekt men imponerande nära 100%. Helt klart en investering som kommer ge dig mycket nöje och stå längre än någon av dina cyklar. Kvalitén du får för dina slantar är imponerande därför en superbra produkt för din cykel.
mer info här www.thule.com
Positivt
Stabilt
Bra fästen
Tilltagen hjulbredd för hjulfästen
Ihopfällbart
Enkelt att montera
Bra kulfäste
Negativt
Tungt
Saknar låsfästen för externt lås
Dyrt
Svårt att få fästarmarna för ramen att passa rätt.
text/bild Leon Grimaldi