Kawasaki VN 900

0

Kawasaki VN 900

– Low-Rider med attityd-


cf003947VN 900 är Kawas egna low-rider med attityd. Jag som är en hyfsat van sporthojsförare ta steget och  kliva på en custom var för mig helt otippat val. Men man måste ju testa för att förstå sig på och inse vad man står i världarna mellan plastraket och trädgårdsmaskin. När jag såg denna ”special edition” version av kanske marknadens snyggaste low-rider i 900cc klassen så var jag beredd att ge den en chans. Hojen utstrålar attityd och självförtroende. Så mycket att till och med en av det mest ökända mc klubbarna hälsade på mig när jag stannade för att tanka. Kawa har döljt sina märken och emblem väl så det är svårt att fatta att detta är en Japs. För nog är det så att det är viss prestige i att äga en HD i denna värld. Även om Japsen är ljusår före i både kvalitet och utveckling av allt tekniskt som ingår i att producera en bra motorcykel.


Från att kört järnet med en Zx10R till att hoppa på denna kaxiga low-rider var först ovant. Ungefär som en blind date, när vi fann kemin så kändes allt mycket bra. Så bra att jag verkligen uppskattade denna typ av åkning och framför allt komfort.
Att köra en VN 900 är praktiskt taget som att sitta i tv soffan.  Även på lagom kurviga vägar tar den sig fram smidigt och lätt. Provturen mellan Nynäs och Södertälje brändes böjar utan problem i den tidvis kurviga terrängen. Den gamla vägen mellan Humelsta och Strängnäs som kan vara lite knixig testade jag med skjuts. Inte heller här var det några större problem att reda ut de kraftiga kurvorna.  Självklart kunde jag inte låta bli att pressa den 50hkr V- twinnens  topp fart. 175km/h var det snabbaste jag kunde få upp den i. Vilket i sammanhanget kan ses som okej eftersom VN900 är rätt tung , 282kg. Man vill helst inte köra snabbare heller för då slutar det med babianarmar på grund av vinddraget.


cf003945Personligen känner jag att det skulle sitta fint med några hästkrater till. Kanske inte ett måste men jag saknar det där lilla sista särskilt när man kör med skjuts. Man måste komma ihåg att det bara är 900cc och med det i tankarna så är VN 900 en hoj med mycket körglädje och attityd.
Denna ”special edition” av VN 900 som jag testade kommer med orangea toppar vilket är smakfyllt. Även de mattsvarta piporna och den orangea linjen som löper längs sidan inger en råhet och smak. Styret är näst intill rakt och plockar fram attityd och street känsla. Man har även valt att ta bort fotplattan och ersatt den med pinnar vilket känns mer naturligt för en low-rider.  Men framhjulet är bedrövligt. Jag kan inte förstå hur man tänkte här. Den bryter av helt på fel sätt och känns inte rätt till cykelns övriga linjer. På original versionen så är det ett ordentligt framhjul, som är mycket snyggare än denna 80-tals relik.  Andra saker som behövs ses över är blinkers och fram lykta som borde ha fått en roligare design för att göra den mer special. Naturligtvis finns allt detta att köpa till, plus massa annat kul att pimpa upp hojen med.

Ny priset är 85 000kr. Lägg på 15 spänn till på styling och tuning så har du en antastiskt snygg low-rider till marknadesn kanske bästa pris. 
Mer info besök www.kawasaki.se

 

bild/text Leon Grimaldi

Fakta


Motor, typ / antal cylindrar Vätskekyld, 4-takts V-Twin
Cylindervolym cm³ 903 cm³
Borrning x slag 88.0 x 74.2 mm
Kompressionsförhållande 9.5:1
Ventilsystem SOHC, 8 ventiler
Effekt kW 37 kW (50 hk) / 5 700 varv/min
Vridmoment Nm 78 Nm vid 3700 varv/min
Bränslesystem Insprutning: ø 34 mm x 2
Tändsystem Digital elektronisk
Startsystem Elektrisk startmotor
Kraftöverföring 5-växlad
Ram Dubbel vaggram i höghållfasthetsstål
Gaffellutning/försprång 32° / 160 mm
Fjädring fram 41 mm teleskopgaffel
Fjädring bak Bottenlänks Uni-Trak med 7-stegs justerbar fjäderförspänning
Fjädringsväg fram 150 mm  Fjädringsväg bak 100 mm
Däck fram 130/90-16M/C 67H  Däck bak 180/70-15M/C 76H
Bromsar, fram 300 mm skivor med tvåkolvs bromsok
Bromsar, bak 270 mm skivor med tvåkolvs bromsok
Styrutslag, vänster/höger 38° / 38°
Axelavstånd 1,650 mm
Bränsletank 20 liter
Tjänstevikt 282 kg

No comments