Cykelfackmässan 2009 inställd
– Utställarna cyklar vidare -.
Arrangerande FoG beslutade den 19 maj att ställa in Cykel 2009 – Sveriges Cykelfackmässa. Samtidigt ställs också konsumentdagen Bike 2010 Public Preview in. Mässorna var tänkta att hållas 29-31 augusti på Elmia i Jönköping.
− Det är mycket beklagligt, säger mässgeneralen Klas Elm, men under rådande omständigheter var detta det enda rimliga beslutet.
En mässa är ett samspel mellan utställare och besökare – bägge behövs. Cykelbutikerna har tidigare inte kommit och besökt mässan i den omfattning som man kunnat förvänta sig, men det som gjorde läget akut är den svaga svenska kronan samt det rådande konjunkturläget. Många leverantörer tvingas till tuffa kostnadsbesparingar. När införsäljningen till mässan inleddes visade det sig att några tunga aktörer valde att hoppa av:
− Då riskerade vi att den vikande besökstrenden skulle fortsätta samt att de faktiska besökarna skulle bli besvikna, säger Klas Elm. Vi vill helt enkelt inte riskera att göra en dålig mässa. I det rådande läget är det bättre att avstå och komma tillbaka med en bättre produkt nästa år.
− Exempelvis Tvåhjulsmässan och Bilmässan ställs också in, så vi är inte ensamma, men det är ändå tråkigt, särskilt med tanke på att verksamheten med Svensk Cykling är så lyckad och att det är sådan medvind i cykelfrågan generellt i Sverige, säger Klas Elm.
Cykelförsäljningen förväntas hålla emot lågkonjunkturen bra. Cykelverkstäderna rapporterar högtryck. Antalet cyklister ökar stadigt, så försäljningen kommer att bli bra både denna och kommande säsong. Införsäljningen till år 2010 kommer dock att ske på andra sätt än via cykelfackmässan.
Svensk Cykling är branschens organisation för att få fler svenskar att cykla oftare. Verksamheten är mycket framgångsrik och cykelfrågan har lyfts upp såväl i medier som på den politiska agendan. Aldrig tidigare har det skrivits så mycket om cykling och aldrig tidigare har regeringens propositioner innehållit särskilda kapitel om ökad cykling.
Företagen i FoG genomförde under våren tillsammans också en uppmärksammad annonskampanj med helsidor i rikstäckande tidningar för att ge ytterligare skjuts åt cykelförsäljningen.
No comments