De flesta minns säkert när man köpte en skärm som var ämnat för allt. Word-dokument, spela och retuschera i helt utan hämningar. Som du säkert vet så är verkligheten en helt annan idag. Det behövs en skärm för varje genre och behov. En kontorsskärm, en spelskärm och en skärm för bild och film. Vi kan självklart stycka upp segmenten ytterligare, i korthet är det en hel parad av olika typer och modeller av monitorer. Vilken just du behöver, vet bara du, kanske en BenQ PD3420Q.
Frågan
När jag ska skaffa skärm ställer jag mig frågan; vad gör du mest på din skärm. Spelar du? Då kanske ska du kolla på en gamingskärm. Saken är den att det går utmärkt att kolla på film, skriva, surfa och viss bildhantering även med en gamingskärm.
När det handlar om specifika ändamål med viss edge som ex foto, film etc, krävs det en specifik skärm för just det ändamålet.
En sådan skärm är inte lämplig att spela i men en spelskärm går det bra att editera bilder i även om det inte direkt anpassat. Det råder en tunn mångfald för skärmar för bildhantering och väldigt specifik, medan konsumentskärmar har bredare mångfald. Därför behöver du se över dina behov innan du investerar dyra pengar i något som bara duger till en enda sak ex foto och film.
BenQ PD3420Q är en skärm som är mångfasetterad för kreatörer men är inte lämplig för gaming tex.
Personer likt mig som är multi-kreativa är det svårt att hitta en skärm som direkt passar det behovet, och genren faller lite mellan stolarna eftersom allt ska vara så specifikt. När jag syftar på multi-kreativ kan jag ena stunden retuschera stillbilder för att dagen efter färgjustera videoklipp, göra cad eller en animation etc. Som du kan utläsa är det en bred palett av behov som måste täckas. Det är i stort omöjligt att bara arbeta i en skärm, utan arbetar därför i två skärmar. En fotoskärm för stillbilder och en skärm för allt det där andra. Det handlar om att hitta en skärm som minst är 70% bra för ändamålet. Det valet är högst personligt och bygger på dina egna preferenser likt denna artikel handlar om mina. Men jag ska försöka utifrån ett kreativt perspektiv förklara fördelarna med BenQ PD 3420Q och till viss del även nackdelarna.
Formatet
BenQ PD3420Q tillhör BenQ´s creative-serie dvs en modellgrupp som riktar sig brett mot kreatörer som inte bara ägnar sig åt en typ av genre, utan folk likt mig. Tidigare när det lanserades en ”one-rule-them-all-produkt” anpassades vissa funktioner åt ett håll, avhölls åt ett annat för att passa formen så att alla kan vara med. Det vill säga, det blev varken hackat eller malet, så var det förr, inte nu.
Med dagens teknik kan tillverkarna få till riktigt bra blandraser som fyller de hål som krävs för att producera en video, en animation eller en stillbild. (Dock inom ramen för perfektionen, spela i en retouchskärm är helt otänkbart.)
En av de där anpassningarna är bildformatet. Är du fotograf skriker något inom dig när jag säger 21:9, 34” !!?.
– Allt kommer att se helt galet ut, tänker du? Helt riktigt det gör det, om du inte anpassar skärmens inställningar. Jag kan inte sticka under stolen med att 21:9 är ultrabrett. Det är självklart ovant i början. Jag kan ärligt erkänna att vid första anslaget gav jag nästan upp, det fanns inte en chans att jag kunde arbeta i det formatet.
Satt med Adobes support för att hitta det gyllenesnittet, att arbeta utsträckt är inte bara problematiskt utan direkt irriterande, helt otänkbart. Efter om och mycket lyckades jag hitta rätt justeringar och nu kan jag arbeta riktigt bra i både LR och PS. Inget som är utsträckt eller andra konstiga dilemman, allt är som ska dvs toppen.
– Jag är kreatör inte ingenjör och vill bara att allt ska fungera. Du kanske är grym på siffror och tal och allt sådant, och slipper supportsamtal, bra för dig.
Långa timmar
Ett bra sätt jag använder mig av för att känna om en skärm är för mig, är att självklart arbeta med den, länge, riktigt länge i sträck. Något du inte kan i en butik, det blir därför väldigt svårt att bilda sig en uppfattning på plats. I synnerhet om man ska jämföra mellan märken. Om du kan kör öppet köp 30dagar, ta hem skärmen och jobba med den, Utvärdera, hur känns den, hur mår ögonen, hur ser produktionerna ut. Läs inte bara tekniskt mambojambo, trots allt är det ögonen som avgör, och produkten ska kännas bra för just dig.
När jag väljer skärm väger jag in en rad olika parametrar utifrån mina behov. Något som väger tungt jämte färgprecision är – hur behaglig skärmen är för ögonen. En detalj som få pratar om, men som ändå är otroligt viktig.
Trötta ögon ger ett skevt bildintryck och huvudvärk. Har du det? Då kanske du ska fundera på ett skärmbyte, till en skärm med behagligare ljus som spar dina ögon.
Jag är så kräsen att det tog lång tid innan jag gick över till LED och sluta använda LCD av den enkla anledningen att LCD var snällare för ögonen. Nu har den standarden ändrats och jag har suttit i16h (ja, jag är besatt) i sträck med BenQ PD3420Q och upplevde ingen överdriven ögonansträngning, huvudvärk eller kisande.
Det är ett behagligt milt ljus som projekteras och underlättar mycket långa arbetspass. Skärmen är trotts allt hyfsat ljusstark 400nits som kan ställas i relevans mot normen när man mastrar film dvs i 100 nits (candela och nits är typ samma sak, nits är gamla måttet, candela det nya, men nits är enklare att säga därför vägrar jag ändra mig). Du har i korthet allt ljus som behövs för att vara mer än nöjd. Antireflex-behandlad skärm underlättar också upplevelsen och otroligt skönt att slippa se sig själv i skärmen.
BenQ PD3240Q uppfyller mina ljuskrav mer än väl och långt över medel. Har testat andra märken som Eizo Samsung och även NEC som står bredvid mig i skrivande stund. Jag tycker nog att BenQ slår dem lite på fingrarna med sin ljuskvalitet. Bör tilläggas som strösel att PD3240Q är VESA-dispplayHDR 400-certifierad. Bildupplevelsen är det bästa du kan få för dina slantar runt tiotusenkronor-segmentet
Färger
Nu kommer vi till det mest basala för en skärm riktad mot kreatörer, nämligen färger. Jag skulle kunna göra historien kort igenom att bara skriva 100% sRGB och 98% P3-färgutrymme och du kan lugnt gå vidare. Kan du skärmar vet du att detta är fantastiskt bra!
För dig som kanske inte förstår vikten av de här siffrorna kan man enkelt säga, färgtäckning är allt. 98% av alla mina produktioner arbetar jag i sRGB och täckningen är som du kan läsa 100%. Det betyder att snö blir vitt och rött är rött och inte grönt. Detta är särskilt viktigt om du arbetar mot kunder som kräver en viss standard. Har du ex PD 3240Q som referens då vet du att det blir rätt och kunden alltid har fel beträffande missfärger.
Under en period leverade jag tonvis med bilder åt mäklare. Jag arbetade i en av BenQ fotoskärmar och var noga med kalibreringen. I mitt avtal ingick det att var man inte nöjd fotade jag om gratis. Under en kommande period fick jag backjobb vilket var ovanligt, och än mer ovanligt upprepade gånger från samma mäklare. Han påstod att vitt var blått etc.
Tillsist var jag tvungen att besöka honom och se vad han tittade i och refererade till. Mycket riktigt; en trött gammal kontorsskärm. Jag tog med min skärm pluggade in den i hans burk så han inte kunde påstå att det var min dator det handlade om) och se där, vitt var vitt grönt var grönt etc. Jag fick aldrig mer backjobb, men han köpte ny skärm.
Det jag försöker säga är -skaffa dig en bra och kalibrerade skärm. BenQ är kalibrerade och färgsäkrade rakt ut ur boxen. Det är bara att plugga och köra och de 1,07 miljarder av färger som PD3240Q klarar kommer sparka dig i rumpan när du jämför kvalitén mot din tidigare skärm.
Delad skärm
Arbetar du i olika färgprofiler och vill se hur det ser ut samtidigt. Då kan du splitta skärmen på mitten och anföra önskad profil i vardera sida ex sRGB på ena sidan och Rec.709 på andra. Att BenQ har valt riktat sig mot kreatörer är övertydligt sett till de olika bildformaten CAD, DCI-P3, HDR, REC.709, CAM, Animation, Low Blue Light, Darkroom, M-book, DICOM, User (egen inställning)..saknar du något? Tänkte väl det. Du kan adressera den medföljande kontrollpucken med olika bildlägen för snabbval. Underlättar att slippa gå in i menyer utan ett snabbt knapptryck gör övergångarna enkla. Du kan även köra två olika datorer i samma skärm, du väljer bara vilken utgång som ska prioriteras. En trevlig lösning för mig som kör film i en och foto i en annan burk.
Ut och ingångar
BenQ PD3240Q har en rejäl uppsättning av ut och ingångar. Både USB-C , USB 3.1 (4st) , HDMI(2st). Jag kör skärmen via min MacBook Pro och USB-C det fungerar toppen. På sidan om skärmen jackar jag in hårddisken via USB-C och ritplatta i standard USB 3.1. Uppskattar mycket hur frikostiga BenQ varit med alla sina kontakter vilket också gör mig förvånad, var är kortläsaren? Det finns ingen kortläsare i skärmen vilket är riktigt märkligt för en monitor riktad mot kreatörer. Om BenQ läser det här, gör om gör rätt.
Helhetsintryck
BenQ PD 3240Q monteras på ett snyggt höj och sänkbart skärmfäste i borstad grå aluminium, När skärmen är monterad känns hela pjäsen riktigt lyxig.
Formatet 21:9 var ovant först i början men nu efter en par veckors arbete i den känns det som jag inte kan vara utan den. Uppskattar formatet i synnerhet när jag editerar video. Man har full koll åt alla håll och bilderna gifter sig snyggt i snittet. Normalt brukar jag säga 27” är max, men i det här formatet är 34” att föredra eftersom skärmen är 21:9 och skulle kännas lite väl späd vid 27”. En annan variabel som väger in är priset. Jag har sett priser från 10 000kr till 12 000kr. Kan kännas som mycket pengar men med standarden och kvalitén som BenQ PD3240Q levererar är det en proffsskärm du får för konsumentvänligt pris. Motsvarande skärm i samma utförande hos konkurrenter ligger strax runt 30 tusen. Jag är inget fan av ordet ”billigt” men är dyrkande när det handlar om prisvärt. BenQ PD3240Q är prisvärd trots att den saknar kortläsare. Det är en bra skärm för dig som vill ha möjlighet till färgsäkrade breda produktioner.Passar såväl amatörer som proffs med krav.
Mer info finner du här https://www.benq.eu/sv-se/monitor/designer/pd3420q.html
Test/Bild Leon Grimaldi / BenQ