Halo:Reach

0

halo-reach-1802

Halo som knappast undgått någon har blivit de mest betydelsefulla spelen i genren förstapersonsskjutare.  Bungie som är utvecklarna bakom Halo har aldrig sparat på krafterna utan har fortsatt att höja ribban för vad kvalitetsspel inom genren är och så även med Halo Reach. (klicka bilden för trailer)

Bungie tar storyn till händelser innan det första Halo på planeten Reach . En planet som sedan länge koloniserats av människor men som invaderats av ”Covenant”.  Covenanternas uppgift är att bryskt leta uråldriga artefakter samtidigt som människorna flyr hals över huvud av deras minst sagt dåliga attityd. Kriget är ett faktum, i dammfyllda militärbaser, bland brinnande skyskrapor, mitt på karga slätter och i omloppsbanan kring planeten.

Som du förstår så är planeten i fara och din uppgift är att rädda den. Du ingår i elitstyrkan Noble vilka är ett gäng spartaner. I stället som tidigare mysiga Master Chef är du nu en tyst, namnlös och könslös karaktär.Man har inte sparat på effekterna och ord som dramatik är kanske lite i underkant. Då man omges av eufori av sönder trasade rymdskepp, explosioner i domedagsstorlek precis ovanför skallen på dig. Man har inte sparat på vare sig fantasi eller noggrannhet i vare sig storartade miljöer, smaskiga blodbad och underbara månsken. Med passande musik målas stämningen upp rent filmlikt, allt i harmoni och jag svär, måste skaffa en bättre tv och fetare ljudsystem. Det är minst sagt imponerande.

I spelet kastas du mellan tillbakablickar från tidigare Halo´s ,dock känns det som man kommit lite billigt undan rent story mässigt på grund av denna tillbakablickande tillgång. För dig som tror att det bara handlar om evigt skjutande så finns det en mängd andra features som ex dubbelgångare, jetpack, kamouflage som sätter lite extra piff på dina attackmöjligheter.
Variationer av strider som är ett stort plus vilka bryter av på ett lekfullt vis. Vad sägs om en rymdskeppsstrid mixat med vakuumskjutande? – Det är riktigt skoj!! kan jag intyga.

Som de tidigare Halo så har även denna flerspelarsystem . Man har förbättrat det gamla och precis som i halo 3 har man även möjlighet att konfigurera förutsättningarna för eget spelarläge. Du kan välja bana, färger och färdigheter i stort sett allt för att lyckas vinna.
I Reach möts du av djupet, humorn och känslan som kanske storyläget stundtals saknar . Reach kanske inte är direkt unikt men fruktansvärt bra. Spelet är användarvänligt, du har total kontroll utan massa onödigt tryckandes. Bättre än så här kan jag hittills inte se något annat förstapersonsspel lyckats bli.

Text:Leon Grimaldi

No comments