Kawasaki ZX 6R Ninja
Det finns inget liv under 1000cc brukade jag säga. Kanske ett omoget resonemang och insiktslöst. Jag kan faktiskt hålla med om det idag, att det är just insiktlöst att hävda något sådant. Hade du frågat mig innan jag provkörd Kawas elakaste 600 så hade jag nog fortfarande varit lika insiktslös.
Storleken på Zx6R påminner om storebror Zx 10R och looken en fusion mellan R1 och Zx 10R. I mitt fall testade jag den med klarblå lackade toppkåpor och tank kombinerat med matt svarta detaljer. Hela linjen på hojen inbjuder till race tighta kurvor och bus. Med en tjänstevikt på 191kg och 128hkr så kan man säga att cykeln är lättkörd. Effekten kommer vid 8000 varv max vrid 11500 och växla kan man lämpligtvis göra vid 14000varv. Ninjan firar 20år på våra vägar och årets modeller är resultatet av det som till en början var en slö maskin nu kan triumfera som marknadens kanske vassaste modeller i sin klass. Skillnaderna mot fjolårets ZX6R är stora enligt Kawasaki själva, man har sparat in nästan 10kg på olika justeringar och modifikationer. Ökat effekten med 10hkr samt en mer modifierad fjädring. Dessa förändringar känns tydligt, inte minst ute på bana. Då den är extremt lättmanövrerad i kurvor och utgången ur dem är helt otrolig. Hojen tar dig dit du vill utan brottningsmatch om vem som bestämmer. Något man fick tampas med på Zx10R som ville sitta fast i backen.
jag stälde upp Zx6 an mot en Ducati 1098 som inte hade en sportmössa att plocka i fatt mig då jag bokstavligen lekte kurragömma mellan böjarna. De höga varvtalet gav direkt effekt och det spelade ingen roll hur många jul jag hade i backen vid utgångarna Ducatin var från körd med kilometrar. Så myten om att – inget liv under 1000cc är därmed död.
I hastigheter runt 240Km/h känns den aningen fladdrig och jag slog av vid 250km/h det kändes som jag skulle lyfta av banan och få topplocket i rumpan då varvtalet var astronomiskt. – Inte kul alls, men vittnar också om att det bara är 600cc med en nätt och lätt ram.
Från bana till vanlig väg där den lilla Ninjan faktiskt ter sig väl och är kanske en perfekt stadshoj. Med sin storlek brottar man lätt bort bilköer utan kompromisser, snabbast från rödljusen är man alltid. Men den sanna ZX 6R tar man fram på de riktigt små och krokiga vägarna med mycket tvära kurvor. Där är det en ren fröjd att glida fram. Den korta hjulbasen och den lätta vikten är verkligen till fördel och man kör med ett bestående leende.
Mitt test på motorväg blev 20 konstanta mil. Att marcha i 130km/h är inga problem alls. Dock märks det när man stannar, att vibrationerna i styret är ganska påtagliga. Då man knappast kan spela plockepinn med framgång. Mina händer skakade säkert en halvtimma efter jag klivit av hojen. Så en lång körare är den inte men det är den som sagt inte gjord för heller. Utan kurvigt och aggresivt är precis det som denna hoj gillar.
Att skruva med ZX6R är väldigt enkelt tillskilnad från ex ZX 10R, det är bara att lyfta på tanken så är allt serverat utan konstigheter. Vill man byta stift eller filter så är det gjort på 5 minuter utan en skål med skruv över.
Försäkringarna brukar vara enorma för dessa som monster. Jag ringde och kollade med Trygghansa och försäkringen hamnade på 11500kr/året med halvförsäkring. Med det tycker jag att det är låg ägarkostnad i förhållande till ZX10R exempelvis. Kan man leva med att strunta i skjutsa snygga tjejer eftersom skjutsa är inte att tänka på trots de extra fotpinnarna så rekomenderar jag det inte. I stället nöja sig med en trevlig och rolig enmansmaskin att leka med på sommaren, då är detta alternativet. För 115 000kr är den din, nöjer du dig med en 1-2 år gammal finns de från 70 000 kr. Så betyget är prisvärd leksak med roliga köregenskaper.
För mer info besök www.kawasaki.se
Text/Foto Leon Grimaldi
No comments