Varför! Den återkommande frågan när man nämner 29+. – Varför inte, är min spontana reaktion inför utveckling och nya grepp. Cykelvärlden är många gånger för strikt för sitt eget bästa, exkluderar enkelt obekant utveckling bland etablerade produkter. 27,5” är en sådan historia så även 29”. Trots att båda modellerna är etablerad standard är krigen ständigt pågående. Framför allt i sociala medier där man fortfarande håller hårt på det gamla som det absoluta. Jag tar inte parti för eller emot något, utan ser fördelarna med de olika modellerna och utveckling i sin helhet. Har insett att bredare blick ger så mycket mer tillbaka, ogillar att såga något jag aldrig provat. Kanske för att jag är en hungrig individ som älskar att sätta fingrarna på något nytt och obekant. Därför testade jag fördomslöst Stache 29+
När man sätter sig på Stache 29+ passar den perfekt. Ramen känns lekfull och 3” hjulen märks inte alls av. Trek har inte följt konkurrenternas 29+ramar med förlängd hjulbas. Trek har istället valt att förhöja mittstaget och med 1X-drivlina placerat hjulet längre fram och ett kort 420 mm – 405 mm kedjestag kan användas. Den modifieringen gör att cykeln känns liten och smidig även i de trängsta och tekniska partier du stöter på ute i trailen. Styret är brett och hela maskinen (valt att kalla den så då den bokstavligen brutalt tar sig över och framåt) känns enduro som gärna dansar upp på bakhjulet.
De stora hjulen är likväl din bästa vän som värsta fiende. När de väl får fart rullar det helt obehindrat fram över rötter, gropar och lösa stenar. Det är när du saknar fart och rull, då krävs det en hel del kraft att få igång maskineriet igen. Stache lämpar sig därför inte för brant klättring i synnerhet inte brant teknisk. När farten kapitulerar då kapitulerar även cykeln. Det är anledningen till att Trek i första led valde att göra en hardtail. Man menade att farten är viktig, och vill få ut så mycket kraft som möjligt, och att hjulen tar stötar fullt tillräckligt för att i det längsta undvika bakdämpning. – Ja, det stämmer, nästan. Vi vet alla att när nätverk av rötter och sten möter oss under kilometrar blir det tröttsamt med hardtail så även med Stache. Trotts att hjulen till vis del håller upp en ekipaget.
Trek har satsat på en riktigt fin gaffel, Manitou Magnum 34 Pro 110mm slag. Kanske marknadens bästa dämpare i sitt segment. Den är direkt, snabb och enkel att ha att göra med. Magnumen kan i stort låsas helt vilket är bra för cykling på renare stig utan stök. Det gör Stache riktigt snabb, du hänger med lätthet på dem som cyklar Fuel Ex eller Top Fuel utan problem. Över stök är de chanslösa så länge du har snurr på hjulen.
Varför vill man ha en 29+ ? Stache är helt klart en livsstilscykel, den riktar sig till dig som vill ha en bred cykel som lämpar sig för det mesta utan extrema tillval. Gillar du fat bike men tycker att behovet är lite smalt, du gillar XC men anser att det är lite tråkigt i synnerhet på vintern. Då är Stache för dig, den fyller glappet mellan fat bike och XC briljant och är en en riktigt rolig cykel att ha året om. När jag ser ut över cykelfloran och ska välja en cykel inför en cykelresa, där det är oklart vad det handlar om för mtb-cykling. Då blir Stachen självklar eftersom den klarar allt. Jag skulle inte tveka att köra ut för DH-trailen med den eller 5 mil XC det råder inga tvivel om att du skulle klara det utan problem.
Sammanfattat
Cykeln är lekfull snabb och fantastiskt kul maskin att leka runt med i skogen. Du kommer aldrig vinna något VM med den, men du kommer ha förbaskat kul när du försöker. Har du möjlighet att prova en Stache, tveka inte!! Efter några minuter bakom styret inser du hur kul 29+ är. Till alla 29+-hatare vill jag säga –Detta är bara början bäst ni vänjer er! Något jag i vart fall hoppas på.
För mer info besök Trek Bikes
Text Foto Leon Grimaldi